تهران اشنایدر

تهران اشنایدر
تهران اشنایدر

آشنایی کامل با کلید محافظ جان و کاربردها و مزایای آن

کلید محافظ جان

کلید محافظ جان چیست؟ نحوه کارکرد آن به چه شکل است؟ این ابزار چه مزایایی دارد؟ کاربردهای این قطعه چه هستند؟ این ها سوالاتی است که برای اکثر افراد پیش می آید. امروز در این مطلب به تمامی این سوالات پاسخ داده شده و نگاه کاملی به این قطعه خواهیم داشت. لازم به ذکر است که برند ما، یعنی اشنایدر، یکی از برترین تولیدکنندگان این قطعه بوده، که در جهان به شهرت بسیاری رسیده است. شرکت ما نمایندگی اشنایدر در تهران و ایران می باشد، که علاوه بر مشاوره های خرید قطعات، ارائه دهنده آنها نیز است. در ادامه مطلب با ما همراه باشید، تا به بررسی کلید محافظ جان بپردازیم.

توجه: برای خرید محافظ جان اشنایدر تنها کافیست روی لینک کلیک کنید تا به صفحه دسته بندی کلید محافظ جان هدایت شوید.

کلید محافظ جان چیست؟

کلید محافظ جان یا RCCB، در حوزه صنایع برقی یکی از ابزارهای ایمنی لازم برای حفاظت از مدارهای الکتریکی می باشد. این قطعه یک دستگاه سنجش جریان است، که به صورت خودکار می تواند مدار را سنجیده و زمانی که خطایی در مدار متصل به وجود آید یا جریان از حد معمول بیشتر شود، مدار را قطع می کند. این عمل کلید محافظ جان باعث می شود تا خطر برق گرفتگی افراد و یا ایجاد آتش سوزی کاهش یابد. همچنین این قطعه در زمان وقوع زمین لرزه های ناگهانی نیز از مدار محافظت کرده و مانع از رویدادهای خطرناک می شود. لذا در صنایع برقی استفاده از این قطعه کاملاً لازم و ضروری می باشد و نبود آن، افراد و محیط کار را در معرض خطر قرار می‌ دهد.

نحوه کارکرد کلید محافظ جان به چه شکل است؟

کلید محافظ جان بر اساس قانون کیرشهف عمل می کند. طبق این قانون، میزان جریان ورودی در مدار باید با میزان جریان خروجی از آن برابر باشد. این قطعه تفاوت مقدار جریان را میان سیم های خنثی و سیم های دارای جریان بررسی می کند. در واقع جریان برق جاری در مدار از سوی سیم های زنده، باید با میزان جریان جاری در سیم های خنثی برابر باشد. در صورتی که خطایی رخ دهد، جریان سیم خنثی کاهش می یابد. تفاوت جریان میان این دو سیم به عنوان جریان باقی مانده شناخته می شود. درستی کارکرد کلید محافظ جان به کمک مداری که شامل دستگاه جریان باقی مانده می شود، مورد بررسی قرار می گیرد و زمانی که کلید تست یا آزمایش فشار داده می شود، جریان در طول مدار تست جاری می شود. از آنجایی که این عمل باعث عدم تعادل در سیم پیچ خنثی دستگاه می شود، این قطعه عمل کرده و منبع به منظور بررسی عملکرد کلید محافظ جان قطع می شود.

کلید محافظ جان چه مزایایی دارد؟

کلید محافظ جان مزایای زیادی در صنایع برقی دارد. یکی از مهم ترین مزیت های این دستگاه، حفاظت از افراد و کارکنان در مقابل جریان باقی مانده در مدار است. این جریان می ‌تواند باعث برق گرفتگی و ایجاد شوک و مرگ افراد شود. از این دستگاه همچنین به منظور جلوگیری از وقوع رویدادهای خطرناک ناشی از زمین لرزه استفاده می شود. علاوه بر این، دستگاه RCCB باعث جلوگیری از نشتی جریان برق نیز می شود. از جمله دیگر مزایای کلید محافظ جان می توان به فسخ دوگانه، هم برای کابل و هم برای اتصالات باسبار، اشاره کرد. ضمن اینکه این دستگاه در مقابل نواسانات ولتاژ نیز محافظ بسیاری خوبی است. همچنین این دستگاه دارای یک وسیله فیلترینگ نیز می باشد، که از افراد و مدار در مقابل سطوح ولتاژ گذرا محافظت می کند. تمامی این مزایا، کلید محافظ جان را به ابزاری لازم و ضروری تبدیل کرده است. البته برند تولید کننده این ابزار نیز مهم است. برند اشنایدر یکی از برترین برندهای تولید کننده این دستگاه است.

دانستنی: با خواندن مقاله انواع کلید هوایی اشنایدر اطلاعات خود را در زمینه کلید هوایی افزایش دهید.

پارامترها و معیارهایی که در زمان خرید کلید محافظ جان باید به آنها توجه کنید

در این قسمت پارامتر ها و معیارهایی که در زمان خرید کلید محافظ جان باید به آن ها توجه کنید را برایتان آورده ایم:

جریان عملیاتی باقی مانده نامی

 مقدار جریان باقی مانده است که توسط کمپانی تولیدکننده مشخص می شود. این مقدار گویای این است که دقیقا تحت چه شرایطی واحد کلید محافظ جان باید مدار را قطع کند.

جریان باقی مانده (جریان دیفرانسیل)

مقدار تاثیرگذار میزان جریان فوری که در طول مدار اصلی کلید محافظ جان حرکت می کند.

جریان غیرفعال باقی مانده

مقدار جریان باقی مانده که دستگاه کلید محافظ جان، تحت شرایط خاص، نباید در آن جریان فعال شود. مقدار جریان باقی مانده فعال یا غیر فعال، معمولا در آزمایشگاه کارخانه تنظیم می شود.

زمان غیرفعال محدود

حداکثر زمانی که در آن قطع کننده مدار مجاز است تا با مقدار بیشتری از جریان مقاوم نسبت به مقدار جریان مقاوم متوسط آن، بدون فعال سازی کلید محافظ جان عمل کند.

جمع بندی؛ کلید محافظ جان

با توجه به موارد ذکر شده، کلید محافظ جان ابزاری لازم و ضروری برای محافظت از مدار و افراد است. استفاده از این دستگاه مخصوصا در صنایع و تاسیسات تبلیغاتی ولتاژ بالا، بسیار اهمیت دارد. پیشنهاد ما به شما برای خرید این دستگاه، برند اشنایدر است. برای تهیه محصولات این برند می توانید به شرکت ما یعنی تهران اشنایدر، که یکی از بزرگ ترین نمایندگی های این شرکت در ایران است، مراجعه کنید. همچنین می توانید از مشاوره متخصصین مجرب ما در زمینه خرید کلید محافظ جان بهره مند شوید.

توجه: برای تماس با تهران اشنایدر می توانید از طریق چت واتس اپ و یا صفحه ارتباط با ما، با کارشناسان تهران اشنایدر تماس بگیرید. 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا