تهران اشنایدر

تهران اشنایدر
تهران اشنایدر

نحوه کار کلید اتوماتیک به چه صورت است؟

نحوه کار کلید اتوماتیک به چه صورت است؟

کلید های اتوماتیک اغلب برای حفظ ایمنی و بهره وری بیشتر در سیستم های الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرند. نحوه کار کلید اتوماتیک بدین گونه است که به صورت خودکار و با توجه به شرایط محیطی و وضعیت دستگاه های برقی همچون جریان، ولتاژ و دما، دستگاه را روشن یا خاموش می کنند. در این مقاله از تهران اشنایدر قصد داریم بیش تر درباره نحوه کار کلید اتوماتیک فیکس اشنایدر صحبت کنیم.

کلید اتوماتیک چیست و چه کاربردی دارد؟

کلید اتوماتیک که با نام اختصاری MCCB نیز شناخته می شود، یک نوع وسیله حفاظت الکتریکی است که برای محافظت از مدار الکتریکی در برابر جریان بیش از حد مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع کلید ها شامل رله های شنت تریپ و آندر ولتاژ، واحد حفاظت و کنتاکت کمکی اند و تولید آن ها در رنج جریان 16 تا 1600 آمپر است.

کلید های اتوماتیک که به کامپکت و اتومات نیز معروف اند، در سه حالت روشن، خاموش و خطا قرار می گیرند و امکان قطع و وصل ایمن و اتوماتیک را فراهم می کنند. این کلید ها یکی از قطعات مهم و اصلی در صنعت برق به حساب می آیند که جهت مدیریت و کنترل دستگاه های برقی مورد استفاده قرار می گیرند.

کاربرد کلید اتوماتیک

کلید اتوماتیک در تابلوهای برق صنایع مختلف کاربرد های بسیار متنوعی دارند که در انواع دستگاه های الکتریکی از جمله ژنراتور ها، ترانس ها، دستگاه های تهویه، موتور ها، کمپرسور ها و پمپ ها مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال با استفاده از این کلید ها در سیستم های تهویه مطبوعات می توان آن ها را به صورت خودکار خاموش و روشن کرد تا بر اساس وضعیت محیطی تنظیم دمای داخلی ساختمان صورت بگیرد.
در صنایع تولیدی نیز می توان برای کنترل خطوط از کلید اتوماتیک استفاده کرد. به عنوان مثال این کلید در یک خط تولیدی خودرو کنترل دستگاه های مختلفی همچون مته و سوراخکاری، ربات ها، ماشین آلات جوشکاری و سایر دستگاه های برقی را در دست دارد. کاربرد این قطعه به کارخانه های برق و نیروگاه نیز رسیده است و جهت کنترل تجهیزات برقی به کار می رود.

اگر بخواهیم به انواع کلید اتوماتیک و کاربرد هر یک بپردازیم، می توان به کنترل خودکار تجهیزاتی همچون ژنراتور ها و توربین ها اشاره کرد. با استفاده از این کلید ها می توان ایمنی سیستم برقی را با به حداقل رساندن خطای انسانی در کنترل تجهیزات بهبود بخشید. کنترل و مدیریت مصرف برق یکی دیگر از کاربرد های کلید های اتوماتیک در این صنعت است که به صورت خودکار می تواند آن را انجام دهد.

کلید اتوماتیک چیست و چه کاربردی دارد؟

نحوه انتخاب کلید اتوماتیک

نحوه انتخاب کلید اتوماتیک مورد بعدی است که در مقاله نحوه کار کلید اتوماتیک به بررسی آن می پردازیم. استفاده از کلید های اتوماتیک زمانی می تواند کاربردی باشد که انتخاب آن بر اساس اصول فنی و طراحی مناسب انجام شود. در غیر این صورت هنگام بروز اتصال کوتاه و یا اضافه جریان جدای از کاربردی نبودن می تواند آسیب های جبران ناپذیری را نیز به مدار ها و تجهیزات وارد سازد.

بنابر این می توان گفت انتخاب نوع، قدرت قطع و مقدار اسمی وسایل حفاظتی در یک مدار از موارد مهم و ضروری برای جلوگیری از خطراتی چون اتصال کوتاه و اضافه بار ناشی از خطا است. برای انتخاب کلید اتوماتیک باید به پلاک آن توجه کنید و خرید کلید مورد نظر بر اساس مشخصات درج شده روی آن انجام شود.

  • نوع محصول: نوع کلید و قدرت قطع را نشان می دهد.
  • UI: ولتاژ عایق بندی شده
  • Uimp: مقدار ولتاژ پیک ضربه ای
  • Ics: جریان اتصال کوتاهی که کلید بدون آسیب دیدن تا چندین بار می تواند آن را قطع کند.
  • Icu: جریان اتصال کوتاهی که کلید تنها می تواند یک بار بدون آسیب دیدن آن را قطع کند.
  • UE: ولتاژ بهره برداری یا عملکرد که به آن ولتاژ سرویس نیز گفته می شود و سطح آن در شبکه فشار ضعیف ایران 400 ولت است.

کلید اتوماتیک چیست و چه کاربردی دارد؟

نحوه کار کلید اتوماتیک به چه صورت است؟

حال نوبت به بررسی نحوه کار کلید اتوماتیک رسیده است که با استفاده از یک دستگاه حساس به دما و یک دستگاه الکترومغناطیسی حساس به جریان برای اهداف جداسازی و حفاظتی، مکانیسم قطع را فراهم می کند. همین موضوع سبب شده تا نحوه کار کلید حرارتی و قابلیت هایی که توسط آن ارائه می شود به موارد زیر بسط داده شوند:

  • حفاظت از خطای الکتریکی

کلید اتوماتیک می تواند در برابر جریان های اتصال کوتاه از خطای الکتریکی محافظت کند.

  • حفاظت از اضافه بار

کلید اتوماتیک حفاظت از اضافه بار را به وسیله جزء حساس به دما انجام می دهد که در واقع یک تماس دو فلزی است. تماسی که این دو فلز آن را تشکیل می دهند، زمانی که در معرض دما های بالا قرار بگیرند با سرعت های مختلفی منبسط می شوند.

تماس دو فلزی در طول شرایط عملیاتی عادی، این اجازه را به جریان الکتریکی می دهند تا بتواند از طریق کلید اتوماتیک عبور کند. زمانی که اندازه جریان بیشتر از مقدار تراش شود، کنتاکت دو فلزی شروع می کند به گرم شدن و انبساط گرما در درون کنتاکت به دلیل نرخ حرارتی متفاوت خم می شود. در نهایت نیز این کنتاکت تا اندازه ای خم می شود که با فشار دادن میله تریپ کنتاکت ها را باز و مدار را قطع کند.

حفاظت حرارتی کلید اتوماتیک معمولا با یک تاخیر زمانی همراه است تا بتواند مدت کوتاهی از اضافه جریان که در برخی از دستگاه ها دیده می شوند را همچون جریان های هجومی که در هنگام راه اندازه موتور ها قابل مشاهده بوده را ایجاد کند. نحوه کار کلید اتوماتیک و این تاخیر زمانی به مدار اجازه می دهد تا بتواند در شرایط موجود بدون خاموش کردن کلید همچنان کار خود را انجام دهد.

  • حفاظت در برابر جریان اتصال کوتاه

در انتهای بحث نحوه کار کلید اتوماتیک لازم به ذکر است که این کلید بر اساس اصل الکترومغناطیس، به خطای اتصال کوتاه به صورت آنی پاسخ می دهد. کلید اتوماتیک یک سیم پیچ برقی دارد که یک میدان الکترومغناطیسی کوچکی را با عبور جریان برق می تواند ایجاد کند.

میدان الکترومغناطیسی تولید شده به وسیله سیم پیچ برقی در طول عملیات بسیار ناچیز است. اما با این وجود زمانی که در مدار یک خطای اتصال کوتاه رخ دهد جریان بزرگ تری به وسیله شیر برقی شروع به عبور می کند. در نتیجه منجر به ایجاد یک میدان الکترو مغناطیسی قوی می شود که با جذب میله تریپ کنتاکت ها را از هم باز می کند.

بهترین روش برای خرید کلید اتوماتیک

بهترین روش برای خرید کلید اتوماتیک

حال باید بگوییم برای خرید هر محصولی از جمله کلید اتوماتیک، دو روش کلی وجود دارد که افراد با توجه به شرایط موجود یکی از آن ها را انتخاب می کنند. روش حضوری و غیر حضوری راه هایی هستند که شما می توانید از طریق آن ها برای خرید کلید اتوماتیک اقدام کنید.

خرید حضوری مشکلاتی از قبیل هدر رفتن زمان و هزینه را به دلیل صرف مدت زیادی جهت پیدا کردن محصول و رفت و آمد در پی دارد. اما خرید غیر حضوری توانست به خوبی این مشکلات را حل کند و تنها یافتن یک فروشگاه اینترنتی معتبر برای افراد سخت است که برای خرید کلید اتوماتیک، تهران اشنایدر را به شما معرفی می کنیم. شما می توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی تهران اشنایدر که یکی از معتبر ترین نمایندگی های این کمپانی در ایران است، کلید های اتوماتیک مورد نیاز خود را تهیه کنید.

سخن پایانی

کلید های اتوماتیک کاربرد های مختلفی در مراکز و محیط های گوناگون دارند به همین دلیل و تنوع موجود میان آن ها، انتخاب درست بسیار مهم است. در این مقاله نحوه کار کلید اتوماتیک را بررسی کردیم تا با آشنایی بیش تر در رابطه با آن ها بتوانید انتخاب درست تری داشته باشید. به صورت کلی نحوه کار کلید اتوماتیک بدین گونه است که منجر به حفاظت از خطای الکتریکی، اضافه بار و جریان اتصال کوتاه می شود. شما می توانید برای خرید کلید های اتوماتیک، محصول مورد نظر خود را از فروشگاه اینترنتی تهران اشنایدر انتخاب کنید و از خدمات پشتیبانی مجموعه ما بهره مند شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا