تهران اشنایدر

تهران اشنایدر
تهران اشنایدر

کلید هوایی کشویی چه کاربردی دارد؟

کلید هوایی کشویی چه کاربردی دارد؟

کلید هوایی (Air Circuit Breaker) یا ACB نوعی بریکر یا قطع کننده اتوماتیک فشار ضعیف است که به صورت 630 تا 6300 آمپر طراحی و تولید می شود. انواع کلید هوایی اشنایدر شامل دو نوع کلید هوایی ثابت و کلید هوایی کشویی است که هر کدام در دو نوع سه پل و چهار پل تولید می شوند. به طور کلی این محصولات دارای مزیت های متعددی نسبت به انواع کلید های اتوماتیک کمپکت هستند.

به عنوان مثال کلید های هوایی دارای ویژگی هایی نظیر طول عمر 2 برابر بیش تر، قدرت قطع بالا حدود 55 تا 200 کیلو آمپر و رنج جریان بالا تا 6300 آمپر هستند. همچنین این محصولات به دلیل رله های الکترونیکی و میکرو پروسسوری، به دقت و حفاظت بسیار بالاتر شناخته می شوند. از جمله پر کاربرد ترین انواع این محصول میتوان به کلید هوایی کشویی اشاره کرد. در ادامه به بررسی این کلید هوایی پر کاربرد می پردازیم تا بهترین انتخاب را هنگام خرید داشته باشید.

کلید هوایی کشویی چه نوع کلیدی است؟

کلید هوایی کشویی چه نوع کلیدی است؟

علت نام گذاری کلید هوایی این است که در آن سیستم اطفا جرقه توسط هوا آزاد به کار رفته است. NW و NT دو نمونه از معروف ترین محصولات کلید هوایی کشویی هستند. مشخصات سری NT شامل رنج جریان 600 تا 1600 آمپر، قدرت قطع 42 و 50 کیلو آمپر، واحد حفاظت دیجیتالی، قابلیت شارژ فنر به صورت دستی و اتوماتیک، امکان اتصال به شبکه های صنعتی و PLCو… است.

از طرفی سری NW دارای مشخصاتی نظیر رنج جریان 800 تا 6300 آمپر، قدرت قطع 42، 65 و 100 کیلو آمپر، واحد حفاظت دیجیتالی، شارژ فنر به صورت دستی و اتوماتیک، قابلیت کنترل قطع و وصل محلی و از راه دور و… است. کلید های هوایی کشویی به دلیل نصب شدن روی ریل امکان جا به جایی داشته و پس از نصب دسترسی به قطعات مختلف این مدل، بسیار آسان است.

به همین دلیل در صورت بروز هر گونه مشکل، امکان تعمیر و سرویس دوره ای کلید هوایی کشویی راحت تر و سریع تر انجام خواهد شد. همچنین قیمت این محصول نسبت به انواع ثابت بیش تر است. برخی از اجزا کلید های هوایی کشویی شامل دکمه قطع و وصل، کنتاکت ‌‌های اصلی و جرقه زن، محفظه ‌های جرقه‌ گیر، ترمینال ‌های ورودی و خروجی است.

کلید هوایی کشویی چگونه کار می کند؟

طرز کار کلید هوایی چگونه است؟ عملکرد همه مدار شکن ها به این صورت است که با ایجاد حالتی که کنتاکت فاصله مقابل ولتاژ مجدد مقاومت کند، از ایجاد جرقه و احتمال آتش سوزی جلوگیری می کنند. هدف کلید هوایی کشویی نیز جلوگیری از ایجاد جرقه با روشی متفاوت است. به طور کلی کلید های هوایی دارای کنتاکت های اصلی از جنس مس و کنتاکت های جرقه‏ زن از جنس کربن هستند. نقش کنتاکت اصلی عبور جریان هنگامی که مدار وصل است و نقش کنتاکت جرقه ‏زن انتقال جرقه ها به سمت محفظه جرقه‏ گیر است. تبدیل آرک به جرقه های کوچک در محفظه جرقه‏ گیر به کمک نیروی مغناطیسی انجام می شود.

نحوه عملکرد این کلید هوایی یه این صورت است که هنگام قطع کلید و در حالتی که هیچ آرکی وجود ندارد، کنتاکت های اصلی از هم جدا می شوند. پس از جدا شدن کنتاکت های اصلی، با قطع شدن کنتاکت جرقه ‏زن، جرقه ایجاد می شود. جرقه ها به محفظه جرقه‏ گیر هدایت و آرک الکتریکی نیز در همین محفظه سرد خواهد شد. در این صورت ولتاژ جرقه بریکر شده و در نهایت خاموش می شود.

کاربرد کلید هوایی کشویی؟

کاربرد کلید هوایی کشویی؟

کاربرد کلید هوایی کشویی و ثابت در ورودی تابلو ها و توزیع کننده های برق بوده که به محافظت از مدار در برابر اضافه بار، اتصال کوتاه لحظه‏ ای و اتصال به زمین می پردازد. این کلید ها سبب برقراری حالت سلکتیو میان کلید های ورودی و کلید های خروجی خواهند شد. از دیگر کاربرد ها و وظایف انواع کلید های هوایی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حفاظت از ترانسفورماتور ها، خازن ها، مولد ها، ماشین های الکتریکی و…
  • حفاظت از شبکه هنگام افزایش بیش از حد ولتاژ
  • محفاظت از شبکه هنگام افزایش یا کاهش فرکانس
  • حفاظت فیدر ها در برابر اضافه بار یا افزایش حرارت
  • محفاظت از ژنراتور ها در مقابل خروج از سنکرون
  • ثبت همه خطا های مهم و قابلیت اعلام با آلارم
  • نقش بسیار مهم کلید های هوایی در کنترل عملکرد طبیعی تجهیزات الکتریکی

در این مرحله به شما پیشنهاد می کنیم مقاله ی کلید هوایی اشنایدر یا زیمنس! کدام بهتر است؟ را نیز مطالعه نمایید.

از کجا کلید هوایی کشویی بخریم؟

از کجا کلید هوایی کشویی بخریم؟

برای خرید کلید هوایی کشویی ابتدا لازم است به پارامتر های مهمی مانند جریان نامی، قدرت قطع، سه پل یا چهار پل بودن کلید، نوع واحد دیجیتالی (میکرولوژیک) و نوع شارژ فنر که دستی است یا اتوماتیک دقت کنید. پس از بررسی این موارد خرید از فروشگاه های مطرح از دیگر نکاتی است که باید به آن توجه داشته باشید.

با توجه به نقش مهم کلید هوایی کشویی و ثابت لازم است از فروشگاه ها و برند های معتبر که دارای محصولاتی با استاندارد هاي جهانی و ضمانت اصالت هستند، خرید کنید. فروشگاه تهران اشنایدر از بزرگ ترین نمایندگی های شرکت اشنایدر، واقع در تهران است که دارای بیش از چندین سال تجربه فنی و مهندسی است. مجموعه با سابقه تهران اشنایدر به عنوان معتبر ترین نمایندگی اشنایدر در تهران، دارای کارشناسان متخصص است که به شما در خرید بهترین نوع کلید هوایی کشویی یا ثابت کمک خواهند کرد.

شما عزیزان در صورت نیاز می توانید با این مجموعه تماس گرفته و از مشاوره رایگان در زمینه خرید کلید هوایی کشویی بهره مند شوید. تماس با کارشناسان و کمک گرفتن از راهنمایی آن ها سبب می شود که بتوانید محصولی متناسب با نیاز های خود خریداری کنید.

سخن پایانی

کلید های هوایی ACB به عنوان قطع کننده های قدرتمند، یکی از تجهیزات مهم در تابلو های برق هستند که نقش مهمی در حفاظت از ترنسفورماتور ها، خازن ها، مولد ها و ماشین های الکتریکی در برابر اضافه بار دارند. همچنین این محصولات با اطفا جرقه ها به جلوگیری از ایجاد آتش سوزی می پردازند. هنگام نصب کلید هوایی باید به نکاتی مانند همخوانی درجه حفاظت تابلو با درجه حفاظت کلید توجه کنید. همچنین برای نصب کلید هوایی کشویی هنگام وارد یا خارج کردن کلید باید دقت کنید که آسیبی به اپراتور نرسد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا